Senaste inläggen

Av Nätverket Språkförsvaret - Fredag 12 april 15:00

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - Fredag 12 april 12:58

Det påpekas ofta att spanska borde talas eller förstås i större utsträckning inom den vetenskapliga världen med tanke på antalet talare runt om i världen, en siffra som Instituto Cervantes anger till nästan 600 miljoner.


Men miljontals talare ger inte nödvändigtvis ett språk styrka i den akademiska världen. Detta måste odlas på en vetenskaplig, politisk och kulturell nivå, med ihållande ansträngningar från många institutioner och specialister.


Det vetenskapliga samfundet bör kommunicera på så många språk som möjligt

 

Enligt vissa uppskattningar publiceras så mycket som 98 % av världens vetenskapliga forskning på engelska, medan endast omkring 18 % av världens befolkning talar engelska. Detta gör det nödvändigt att publicera på andra språk om vi ska kunna föra ut vetenskaplig forskning till samhället i stort.


Värdet av flerspråkighet inom vetenskapen har betonats av många framstående organisationer, med offentliga deklarationer och uttalanden i frågan från European Charter for Researchers, Helsinki Initiative on Multiligualism, Unescos rekommendation om öppen vetenskap, OPERAS Multiligualism White Paper, Latin American Forum on Research Assessment, COARA Agreement on Reforming Research Assessment och deklarationen från det femte mötet mellan ministrar och vetenskapliga myndigheter i de iberoamerikanska länderna. Dessa organisationer är alla överens om en sak: alla språk har ett värde i den vetenskapliga kommunikationen.


I den sista av dessa deklarationer påpekas att lokalt, regionalt och nationellt relevant forskning ständigt publiceras på andra språk än engelska. Denna forskning har en ekonomisk, social och kulturell inverkan på den omgivande miljön, eftersom när vetenskaplig kunskap sprids filtreras den genom till icke-akademiska yrkesverksamma, vilket skapar en bredare kultur av kunskapsdelning.


Större mångfald möjliggör också en smidig dialog mellan akademiker som talar samma språk, eller som talar och förstår flera språk. I Iberoamerika, till exempel, kan spanska och portugisiska ofta förstås ömsesidigt av personer som inte har språket som modersmål, vilket gör att de kan dela den vetenskapliga scenen. Samma sak gäller i Spanien med de flesta av landets inofficiella språk.


Inga hierarkier, inga kategorier

 

Alltför ofta betraktas vetenskaplig forskning på något annat språk än engelska automatiskt som andra klassens forskning, utan någon större hänsyn till kvaliteten på själva arbetet.


Denna skadliga fördom bortser från de inblandades arbete, särskilt inom humaniora och samhällsvetenskap. Den undergräver också i hög grad det globala akademiska samfundets förmåga att dela med sig av kunskap till samhället.


Genom att försvara och bevara flerspråkigheten för forskarsamhället forskningen närmare dem som behöver den. Om man misslyckas med att nå detta mål kan den akademiska världen inte utveckla eller utvidga sin publik. Vi måste arbeta noggrant, systematiskt och konsekvent på alla språk som står till vårt förfogande.


Logistiken för att stärka den språkliga mångfalden inom vetenskapen

 

Att göra ett språk starkare i den akademiska världen är en komplex process. Det sker inte spontant, utan kräver noggrann samordning och planering. Insatserna måste komma från offentliga och privata institutioner, media och andra kulturyttringar, liksom från politiker, vetenskapsdiplomater och forskarna själva.


Många av dessa faktorer måste fungera i harmoni, vilket framgår av det spanska nationella forskningsrådets arbete i ES CIENCIA, ett projekt som syftar till att förena vetenskapliga och politiska insatser.


Akademisk publicering och AI-modeller: en ny utmaning

 

Den globala akademiska miljön håller på att förändras till följd av den digitala övergången och nya modeller för öppen tillgång. Forskning om utgivare av vetenskapligt innehåll på andra språk kommer att vara avgörande för att förstå denna förändring. En sak är dock klar: att göra vetenskapligt innehåll som produceras på ett visst språk synligt och sökbart online är avgörande för att säkerställa dess styrka.


När det gäller akademiska böcker har övergången till öppen tillgång knappt påbörjats, särskilt inom den kommersiella förlagssektorn, som ger ut cirka 80 procent av de vetenskapliga böckerna i Spanien. Precis som för onlinepublicering kommer en tydlig förståelse att göra det möjligt att utforma politik och modeller som tar hänsyn till de olika sätten att sprida vetenskaplig forskning, inklusive de som kommunicerar lokalt och på andra språk. En större språklig mångfald inom bokutgivningen kan också göra det möjligt för oss att på ett korrekt sätt erkänna det arbete som förlagen utför för att sprida forskning till icke-engelsktalande.


Att göra publikationer, dataset och andra icke-språkliga forskningsresultat lätta att hitta är en annan viktig faktor som kräver både vetenskapligt och tekniskt stöd. Detsamma gäller för att utöka den vetenskapliga litteraturen på spanska och andra språk, särskilt eftersom den används i generativa modeller för artificiell intelligens.


Om det vetenskapliga innehållet inte är språkligt varierat kommer AI-systemen att sprida information som är ofullständig, partisk eller vilseledande: i en färsk rapport från den spanska regeringen om tillståndet för spanska och andra officiella språk påpekas att 90 procent av den text som för närvarande matas in i AI är skriven på engelska.


Djupgående studier av terminologi är avgörande

 

Forskning om terminologi är av yttersta vikt för att förhindra användning av improviserat, oprecist språk eller obegriplig jargong. Det kan också ge enorma fördelar för kvaliteten på både mänskliga översättningar och maskinöversättningar, specialiserad språkundervisning samt indexering och organisering av stora mängder dokument.


Terminologiarbete på spanska utförs idag tack vare bearbetningen av stora språkkorpusar av AI och forskare i TeresIA-projektet, en gemensam insats som samordnas av det spanska nationella forskningsrådet. Det krävdes dock 15 år av upp- och nedgångar för att få igång ett sådant projekt på spanska.


Baskien, Katalonien och Galicien har däremot arbetat intensivt och systematiskt med sina respektive språk. De har inte bara tagit itu med terminologin som en offentlig språkpolitisk fråga, utan har också under lång tid engagerat sig i etablerade terminologiprojekt.

 

Detta behov av en bredare mångfald gäller även Iberoamerika som helhet, där insatser samordnas för att främja spanska och portugisiska i den akademiska världen, särskilt av Iberoamerikas generalsekretariat och Mexikos nationella råd för humaniora, vetenskap och teknik.


Även om detta verkligen behövs kan vi inte främja regionens två mest talade språk och samtidigt bortse från dess mångfald av inhemska och inofficiella språk. Dessa är också involverade i produktionen av kunskap och är ett medel för överföring av vetenskaplig information, vilket framgår av insatser i Spanien.


Varje land har sin egen unika roll att spela när det gäller att främja en större språklig mångfald i den vetenskapliga kommunikationen. Om detta kan uppnås kommer de iberiska språkens - och alla språks för den delen - styrka inom den akademiska världen inte att vara beroende av välmenande men sporadiska insatser. Det kommer i stället att vara resultatet av det vetenskapliga samfundets engagemang för en kultur av kunskapsdelning.


Elea Giméz Toledo

 

Denna artikel publicerades ursprungligen på spanska. Denna text är översatt från den engelska versionen i The Conversation den 27/2 2024.

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - Torsdag 11 april 08:00

Pristagarna har utsetts genom en intern medlemsomomröstning. Motiveringarna var följande:

 

Olle Bälter/Viggo Kann/Chantal Mutimukwe/Hans Malmström, forskare vid KTH/Stockholm och Chalmers/Göteborg, genomförde hösten 2023 en studie bland 2 000 teknikstudenter. Studenterna deltog i en introduktionskurs i programmering och delades slumpmässigt in i antingen en engelskspråkig eller en svenskspråkig version. De studenter som läste en kurs där undervisningsspråket var engelska presterade signifikant sämre. De hoppade dessutom av utbildningen i mycket högre utsträckning än studenter som läste exakt samma kurs på svenska. Studien bekräftade handgripligen tesen att man lär sig bäst på sitt modersmål.


Universitets- och högskolerådet (UHR) har ännu inte tagit fram en språkpolicy för när svenska respektive engelska är lämpligast språkval för högskolor och universitet. Man tvingar på så sätt uppsatsskrivare och doktorander att skriva sina examensarbeten, uppsatser och avhandlingar på engelska för att få godkänt.

En välskriven och genomtänkt avhandling kommer med största sannolikhet till sin fulla rätt endast om språket är så precist som möjligt. Även om engelskan hos exempelvis en doktorand kan vara mycket god kan det beroende på ämnesområde brista i exakthet och förståelse om det inte uttrycks på svenska. Det minsta man kan begära som krav på alla avhandlingar i Sverige är att vem som helst borde kunna läsa ett akademiskt arbete och en välskriven sammanfattning på svenska.  Inte ens detta har UHR förmått.


Utdelningen av Språkförsvarets hederspris och Årets anglofån äger rum vid en offentlig prisceremoni i Gästabudet, Hartwickska huset, S:t Paulsgatan 39 A, på Södermalm i Stockholm lördagen den 13/4 2023 kl. 13.00 Ingången till Gästabudet sker från gatan vid korsningen S:t Paulsgatan/Timmermansgatan.

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


 

Av Nätverket Språkförsvaret - Onsdag 10 april 08:00

Senaste numret av Språkbrevet från Svt, UR och SR diskuterar frågan om hur ordet Content i betydelsen ”det som läggs ut på sociala medier” bör användas – ska det översättas till Innehåll eller inte? Somliga anser att content används specifikt mot en yngre målgrupp, medan andra menar att det är ett branschord för det sponsrade innehåll som influencers lägger ut i sina kanaler, och på så kallad textreklam, alltså reklam som utformats att se ut som redaktionella artiklar.


Språkbrevet landar i att inte avråda från att använda ”content” bara för att det är ett engelskt ord eftersom det påstås vara etablerat numera. Däremot avråds från att använda ordet när det gäller sådant som rör public service eftersom innehållet ”då skulle kunna kopplas ihop med den kommersiella sfären”. Där ska det heta ”redaktionellt innehåll” eller ”journalistiskt innehåll” istället.


Denna och andra frågor relaterade till språket i Svt, SR och UR finns att läsa här. Vem som helst kan prenumerera på Språkbrevet (som utkommer några gånger per år) och få det som e-post.


Susanne L-A

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

 

 

 

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 9 april 12:00

 


Företagets grundare Per-Olof K:son Ahl, även kallad Kapp-Ahl, har ingenting att göra med Kapp-Ahls nutida språkbruk. Per-Olof K:son Ahl (1919 - 1996) kunde förmodligen inte engelska. I stället tvingas han rotera i sin grav på grund av Kapp-Ahls nutida anglofåneri.


Observatör

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - Måndag 8 april 12:58

Programmet till sommarkursen hittar du här: https://www.ulumdalska.se/samakuss-2024-prugramm/


Kostnad:
Kurskostnad per person 1 900 kr inklusive  för- och eftermiddagsfika och frukt samt lunch på utflyktsdagen


Anmälan
Sista anmälningsdatum 2024-06-03


Anmäl dig via formuläret nedan. Vid anmälan till sommarkursen i älvdalska skickar vi ett mail som bekräftar att du har bokat din plats på kursen, samt en biljett i formen av en QR kod.


Betalning sker direkt vi bokning nedan. Genom betalning bekräftar du din plats.


Anmälan är bindande när anmälningsavgiften är betald. Eventuell avbokning ska ske skriftligen till oss per e-post eller brev.


Avbokning
Vid avbokning tidigare än 30 dagar före kursstart debiteras endast anmälningsavgiften 1000 kr, och resterande 900 kr återbetalas. Vid avbokning senare än 30 dagar, men tidigare än 14 dagarna före kursstart debiteras 50% av den återstående kursavgiften, därefter hela kursavgiften.


Vid avbokning före kursstart på grund av sjukdom eller liknande (läkarintyg krävs) återbetalas hela kursavgiften förutom anmälningsavgiften (1000 kr).


Vid avbruten kurs på grund av sjukdom eller liknande (läkarintyg krävs) återbetalas avgiften (förutom anmälningsavgiften 1000 kr), proportionellt räknat till återstående kurstid.


Ångerrätt
Du har enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) full ångerrätt i 14 dagar från den dag du får vår bekräftelse på din anmälan. Har du påbörjat din kurs gäller inte längre din ångerrätt. Vill du avboka din anmälan och utnyttja ångerrätten ska du meddela oss per brev eller per e-post senast 14 dagar efter det att vi har bekräftat din bokning. Ange datum och namn för kursen samt dina personuppgifter. Har du betalt in avgiften meddelar du även bank och bankkonto till vilket återbetalning ska ske (om du betalat via Swish återbetalar vi till samma konto). Du har då rätt att återfå hela den avgift du erlagt inklusive anmälningsavgiften.


Inställd kurs
Ulum Dalska förbehåller sig rätten att ställa in kortkursen eller sommarkursen vid för få anmälningar. Vid inställd kurs återbatalas hela beloppet inklusive anmälningsavgiften.


Vill du även bli medlem hos Ulum Dalska kan du boka ditt medlemskap här: https://www.ulumdalska.se/blir-medle

 

Välj till kursbok*

Lägg till en bok, betalas vid kursstart. Vid tillägg av en bok ges 10% rabatt på boken, vid 2 böcker 15% rabatt på båda.

  • Ingen bok
  • Älvdalsk grammatik (ord. pris 480 kr)
  • Älvdalsk ordbok (ord. pris 450 kr)

Total summa: 1900 kr


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - Söndag 7 april 19:15


 

I detta fall för självaste "moderskolan" i Enskede, som IES brukar vara så stolta över samt skryta över. Så mycket för skolan "Där lärare kan lära ut och elever kan lära sig" och "med höga akademiska förväntningar".


I slutänden är ovanstående ord bara blaj. Om IES enligt media: Betygsfusk (glädjebetyg), underbetalda lärare, mycket låg lärartäthet, icke-behöriga utländska lärare, lärare som får nervösa sammanbrott p g a en omänsklig arbetsbelastning, utbetalningar som mottas trots att IES inte har rätt till dem, en rektor som ljuger för Skolinspektionen angående hur mycket undervisning som ges på svenska och som dessutom motsägs av sina egna elever, klädregler som skolan inte har rätt att ha, en enorm pedofilskandal, en rektor som uppmanar föräldrar att "rösta rätt", fackligt anställda som skälls ut och hotas, lärare som pressas att sätta högre betyg än vad eleverna har gjort sig förtjänta av, rektorer som ändrar betyg satta av lärare i efterhand, en utbredd tystnadskultur. Och så! Ett systematiskt förstörande av vårt modersmål, svenska. Landets officiella huvudspråk sedan 2009 men faktiskt även engelska språket om man går in på IES-skolornas respektive hemsidor. Språkförsvaret har tvingats att hjälpa IES med både svenskan och engelskan x flera.


Fellistan tar aldrig slut... år ut och år in tillåts det att rulla på!!


Det finns en andledning till att IES knappt förekommer utanför Sveriges gränser. I andra länder har politikerna inte mist den språkliga och kulturella självbevarelsedriften. Varför ska vi svenskar betala för denna självkolonisering och degradering av vårt språk via skattsedeln och med våra folkvaldas goda minne? Svenska är ju, allt som oftast, även dessa personers modersmål.


Förbannad skattebetalare

 

(Denna nätdbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards